Wat betekent het AIDA/AIDAS-model?
Dit is een bekend marketingmodel dat opgesteld werd door E.K. Strong in 1925 maar nog steeds zeer actueel is.
AIDA is een acroniem voor:
- Attention (zorg dat je de aandacht hebt)
- Interest (wek de interesse)
- Desire (verlangen naar je product of dienst)
- Action (de gewenste actie, meestal een aankoop)
Het stelt de achtereenvolgende stappen voor in het verkoopproces die een consument doorloopt.
Later werd de letter S van Satisfaction toegevoegd. We willen immers tevreden klanten die graag terugkomen voor herhaalaankopen en hopelijk gratis reclame voor je maken via mond-tot-mondreclame bij vrienden en kennissen en het schrijven van positieve reviews.
Het AIDA(S)-model toegepast op Online Marketing
In de praktijk kan dit er als volgt uitzien:
- Attention – via reclame zoals SEA, social media, blog, ..
- Interest – de aandacht hebben en vasthouden door een mooie gebruikservriendelijke website die vertrouwen uitstraalt, nieuwsbrief,..
- Desire – door goede beschrijvingen van de producten en/of diensten, leg de nadruk op de voordelen voor de gebruiker, SEO,..
- Action – d.m.v. conversie optimalisatie zorgen voor zo veel mogelijk online sales, leads,..
- Satisfaction – positieve reviews, upselling mogelijk via nieuwsbrief,..
DAIA
AIDA is slechts een model en in de praktijk kan de volgorde anders zijn.
Nemen we als voorbeeld iemand die een iPhone wil kopen. In dit geval weet de consument heel goed wat hij wil.
Het aankoopproces begint hier dus met het verlangen of Desire (D) naar het product. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat er aandacht (Attention) en Interesse (Interest) is voor jouw webshop zodat de aankoop (Action) bij jou gebeurd. De volgorde is hier dus DAIA.