Wat is SEM?
SEM = Search Engine Marketing = Zoekmachine Marketing
Onder zoekmachine marketing verstaan we alle technieken die ervoor zorgen dat jouw website goed gevonden kan worden door betere posities in de zoekmachines of search engines.
De voornaamste zoekmachines zijn:
- Google – met een marktaandeel van ca. 90% in België en 93% in Nederland is dit duidelijk de belangrijkste zoekmachine
- Bing – met een marktaandeel van ca. 8% in België en 4% in Nederland
- Yahoo – met een marktaandeel van ca. 0,7% in België en 1% in Nederland
SEM bestaat uit SEA en SEO
Er zijn twee plaatsen in de zoekmachines waar je website gevonden kan worden, namelijk:
- tussen de zoekadvertenties (meestal de eerste 4 posities in Google)
- in de natuurlijke of organische zoekresultaten
Om op beide plaatsen goed gevonden te kunnen worden, bestaat SEM dan ook uit twee verschillende technieken die afgekort worden als SEA en SEO:
- SEA = Search Engine Advertising – door het plaatsen van zoekmachine advertenties kan je website direct bovenaan staan in de zoekmachines. Het voordeel is dat je snel meer bezoekers (traffic) hebt.
- SEO = Search Engine Optimization – zoekmachine optimalisatie zal ervoor zorgen dat je website beter gevonden kan worden in de natuurlijke zoekresultaten. Dit is een proces dat tijd nodig heeft om de resultaten te zien.
SEM = SEA + SEO
SEA versus SEO
Onderstaande screenshots van Google maken het verschil tussen SEA en SEO nog eens visueel duidelijk.
![]() Topposities in de Gesponsorde Koppelingen d.m.v. Zoekmachine Advertenties (SEA) | ![]() Topposities in de Natuurlijke Zoekresultaten d.m.v. Zoekmachine Optimalisatie (SEO) |
Om de beste resultaten te bereiken zal men zowel SEA als SEO toepassen.