Wat is SEA?
Onder SEA verstaan we het tegen betaling plaatsen van advertenties op de zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing,..
De advertenties verschijnen o.a. boven de natuurlijke zoekresultaten waardoor ze een grote klikfrequentie (CTR) hebben.
Om te adverteren op Google maakt men gebruik van Google Ads (vroeger AdWords genoemd). De advertenties worden door Google subtiel aangeduid als “Adv.” of “Gesponsorde koppelingen” (zie de screenshot).
Voordelen van SEA
- Direct resultaat – vanaf de eerste dag zijn er meer bezoekers op je website en dus meer conversies
- Meetbaar – het aantal bezoekers en conversies zijn perfect meetbaar zodat men de resultaten zeer goed kan beoordelen
- Hoge conversie – doordat men de potentiële klanten bereikt op het moment dat ze aan het zoeken zijn naar jouw of gelijkaardige producten en diensten is de conversie hoog
- Meest rendabele advertentiemethode – vergeleken met andere advertentiemedia (direct mailing, kranten, magazines, radio, tv,.. ) zijn online advertenties het meest rendabel
- Flexibele budgetcontrole – ofwel bepaal je een maximaal maandelijks budget ofwel wordt op basis van commissie (“no cure no pay”) samengewerkt
Hoe gaat SEA in zijn werk?
Bij het opzetten van een zoekmachine advertentiecampagne zijn meerdere stappen te onderscheiden. Afhankelijk van de gewenste snelheid en de complexiteit kunnen meer stappen nodig zijn of lopen sommige stappen parallel.
- Kennismakingsgesprek – in een vrijblijvend gesprek geef je te kennen wat jouw verwachtingen zijn en wij geven informatie over de verschillende mogelijkheden en opportuniteiten
- Voorbereiding – o.a. bepalen van de relevante zoektermen, analyse van de concurrenten, bepalen van de landingspagina’s, enz..
- Vastleggen van het samenwerkingsmodel
- Conversietracking aanbrengen – indien we samenwerken op basis van commissie dan zal een klein stukje code, nodig voor de conversietracking, aangebracht worden op je website. Meer specifiek op de bedankpagina die na een conversie getoond wordt.
- Opstarten van de SEA-campagne(s) – de basis SEA-campagne wordt opgebouwd
- Opvolging & Optimalisatie – op basis van de gemeten resultaten worden de SEA-campagnes dagelijks geëvalueerd, bijgestuurd, uitgebreid en geoptimaliseerd
Uiteraard is er regelmatig wederzijdse feedback en ontvang je een maandelijkse rapportering.
Tevens geven wij tips en advies om de conversie van je landingspagina’s en website te verbeteren.
Hoeveel kost SEA?
Starten met SEA is al mogelijk met een klein advertentiebudget van bijvoorbeeld 10 €/dag.
Omdat de resultaten van zoekmachine advertenties perfect meetbaar zijn, weet je exact wat het opbrengt (“return on advertising”), en zal je merken dat SEA een winstgevende investering is. We stellen dan ook vast dat de meeste klanten hun budget snel verhogen zodat ze meer winst kunnen maken.
SEA-Samenwerkingsmodellen
Wij staan open voor alle mogelijke samenwerkingsformules maar de twee meest voorkomende zijn:
Op basis van resultaten (“performance based marketing”)
In dit geval wordt vooraf en in onderling overleg een transparante commissiestructuur afgesproken. Bijvoorbeeld een procentuele commissie per verkoop, een vast bedrag per lead, per unieke bezoeker, enz.. M.a.w. je betaalt alleen als er positieve resultaten zijn (no cure no pay) en wij ontvangen alleen commissie als je winst maakt.
Deze formule heeft meestal de voorkeur omdat er voor de klant geen enkel risico is. Als de SEO-campagne rendabel is dan is het een win-win formule. Hoe meer sales en winst wij voor jou kunnen maken, hoe meer wij zelf ook kunnen verdienen.
Vast maandelijks advertentiebudget
In dit geval wordt als vergoeding een gedeelte van het maandelijks te besteden advertentiebudget afgesproken.
Enkele criteria voor het bepalen van de vergoeding zijn: de online concurrentie voor jouw producten en diensten, de sector, de complexiteit van de campagne, prijsniveau, conversie van de website, mogelijke omzet, het aantal producten en diensten, enz..
Contacteer ons voor meer informatie.