• Door naar de hoofd inhoud

RODECTA bv

Online Marketing & Services

  • Home
  • Onze Diensten ▾
    • Search Engine Advertising – SEA
    • Search Engine Optimization – SEO
    • Conversie Optimalisatie
  • Marketing Begrippen
  • Over ons
  • Contact
Home » Online Marketing » Online Marketing Begrippen

Online Marketing Begrippen

Verklarende Woordenlijst

Veelgebruikte online marketing begrippen, definities & afkortingen
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
A
Above the Fold
AdSense
AdWords (➜ Google Ads)
AIDA(S)-model
Alt-tag

De Alt-tag wordt gebruikt om bij afbeeldingen op een webpagina “alternatieve tekst” mee te geven. Het is belangrijk omdat de zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen maar wel de Alt-tags van de afbeeldingen.

terug naar menu
B
Banner

Banner is het Engelse woord voor een grafische webadvertentie. De afmetingen zijn min of meer gestandaardiseerd, bijv. 468×60 pixels.

Branding

Vergroten van de merk- of naamsbekendheid door gerichte advertentiecampagnes.

Browser

Programma waarmee men webpagina’s kan bekijken. De meest gebruikte browsers zijn Google Chrome, Microsoft Internet Explorer, Firefox en Safari.

terug naar menu
C
Click-through rate (CTR)
Contextuele advertenties

Contextuele advertenties zijn advertenties die op webpagina’s geplaatst worden en waarvan de inhoud zich automatisch aanpast aan het onderwerp (of de context) van de pagina.
M.a.w. op een pagina over bijvoorbeeld MP3-spelers zullen automatisch advertenties voor MP3-spelers verschijnen.

Conversies
Conversie Optimalisatie
Cost per Click (CPC)
terug naar menu
D
Deep Linking

Onder Deep Linking verstaat men het linken naar specifieke pagina’s op een website, behalve de Homepagina.

Description tag

Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De inhoud ervan is niet zichtbaar voor de gebruikers maar wel voor de zoekmachines. De description tag wordt gebruikt om een korte beschrijving van de webpagina mee te geven.

Doorklikfrequentie
terug naar menu
E
E-mail Marketing

Het promoten van producten of diensten via e-mail.

terug naar menu
F
terug naar menu
G
Gesponsorde koppelingen of links

Dit zijn alle links op een webpagina waarvoor de adverteerder betaalt. Meestal op basis van “Pay per Click”.

Google AdSense
Google Ads
Google PageRank
terug naar menu
H
HTML

HTML is de afkorting van HyperText Markup Language. Het is de basisprogrammeertaal voor webpagina’s.

terug naar menu
I
Internet Marketing
terug naar menu
J
terug naar menu
K
Keywords

Keywords zijn de sleutelwoorden, trefwoorden of zoekwoorden die ingegeven worden in de zoekmachines.

Keywords tag

Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De inhoud ervan is niet zichtbaar voor de gebruikers maar wel voor de zoekmachines. De keywords tag wordt gebruikt om belangrijke trefwoorden van de webpagina mee te geven.

Klikfrequentie
Kost per Klik
Kost per duizend vertoningen = CPM (waarbij M staat voor het Romeinse cijfer 1.000)

Een manier van adverteren in de zoekmachines waarbij men een vast bedrag betaalt per duizend vertoningen, ongeacht of er al dan niet op de advertentie geklikt wordt.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt door de zoekmachines gebruikt voor het bepalen van het minimum bod bij Kost Per Klik campagnes. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het minimum bod dat u per klik betaalt.
De kwaliteitsscore is afhankelijk van verschillende factoren zoals: de klikfrequentie van het zoekwoord, de relevantie van de advertentietekst, de prestatiegeschiedenis van het zoekwoord, de relevantie van de landingspagina, en andere factoren.

terug naar menu
L
Leads

Leads zijn registraties van potentiële klanten. Voorbeelden zijn o.a. de aanvraag van een offerte, de inschrijving op een gratis nieuwsbrief, de aanvraag van een catalogus.

Link Popularity

De Link Popularity of link populariteit van een webpagina of website is een maat voor het aantal externe links dat naar de webpagina of website verwijst. M.a.w. een maat voor het aantal binnenkomende links van andere websites.

terug naar menu
M
Meta tags

Meta tags zijn speciale html-tags die op een webpagina geplaatst worden. Ze zijn onzichtbaar voor de bezoeker maar kunnen wel door de zoekmachines en browsers gelezen worden.
Voorbeelden zijn de Title tag, Description tag, Keywords tag,..

terug naar menu
N
Negatieve Keywords

Negatieve keywords of uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden die men in een zoekmachinecampagne kan opgeven en die ervoor zullen zorgen dat uw advertenties niet verschijnen indien één of meerdere negatieve zoekwoorden deel uitmaken van de zoekopdracht. Als u bijvoorbeeld tweedehands auto’s verkoopt dan kan u bijvoorbeeld best de negatieve keywords “nieuw” en “nieuwe” opgeven. Dit zal ervoor zorgen dat uw advertentie niet verschijnt als men op de zoekopdracht “nieuwe auto” zoekt.

terug naar menu
O
Online Marketing
Organische zoekresultaten

De organische of natuurlijke zoekresultaten zijn de ongesponsorde resultaten van een zoekmachine.

terug naar menu
P
PageRank
Pay Per Click (PPC)
terug naar menu
Q
terug naar menu
R
Return on Advertising (ROA)

De ROA geeft het rendement van een advertentiecampagne weer. Het is de verhouding winst / advertentiekost x 100.
Voorbeeld: Als men een winst heeft van 2.000 EUR bij een advertentiekost van 1.000 EUR dan is de ROA = 200%. M.a.w. elke uitgegeven Euro aan advertenties brengt dan 2 Euro winst op.

Return on Investment (ROI)

De ROI geeft het rendement van een investering weer. Het is de verhouding winst / investering x 100.
Voorbeeld: Als men een winst heeft van 2.000 EUR bij een investering van 4.000 EUR dan is de ROI = 50%.

terug naar menu
S
Search Engine Advertising (SEA)
Search Engine Marketing (SEM)
Search Engine Optimization (SEO)
terug naar menu
T
Title tag

Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De title tag wordt gebruikt om de titel van de webpagina mee te geven.
De inhoud ervan wordt gebruikt door de zoekmachines. De browsers zullen de inhoud van deze tag ook gebruiken als naam van het browservenster en als tekst voor het opslaan van favorieten.

terug naar menu
U
terug naar menu
V
terug naar menu
W
Web Analytics

Web Analytics of Website analyse is de studie van de website statistieken. Hieruit kan men zeer veel belangrijke informatie halen voor de zoekmachine- en conversie optimalisatie. Belangrijke gegevens zijn o.a. het aantal bezoekers, de oorsprong van de bezoekers, de gebruikte trefwoorden, de gebruikte browsers en schermresoluties, de bezochte pagina’s, enz..

terug naar menu
X
terug naar menu
Y
terug naar menu
Z
Zoekmachine

Een zoekmachine of search engine wordt gebruikt om snel informatie te zoeken op het internet. Men geeft één of meerdere trefwoorden in en de zoekmachine zal relevante websites weergeven. De meest gebruikte zoekmachines is Google.

Zoekmachine Advertenties
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Optimalisatie
terug naar menu
Contacteer Ons
Over ons | Privacyverklaring & Cookiebeleid | Disclaimer
Copyright © 2005-2023  Rodecta.be - Alle rechten voorbehouden.