Verklarende Woordenlijst
De Alt-tag wordt gebruikt om bij afbeeldingen op een webpagina “alternatieve tekst” mee te geven. Het is belangrijk omdat de zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen maar wel de Alt-tags van de afbeeldingen.
Banner is het Engelse woord voor een grafische webadvertentie. De afmetingen zijn min of meer gestandaardiseerd, bijv. 468×60 pixels.
Vergroten van de merk- of naamsbekendheid door gerichte advertentiecampagnes.
Programma waarmee men webpagina’s kan bekijken. De meest gebruikte browsers zijn Google Chrome, Microsoft Internet Explorer, Firefox en Safari.
Contextuele advertenties zijn advertenties die op webpagina’s geplaatst worden en waarvan de inhoud zich automatisch aanpast aan het onderwerp (of de context) van de pagina.
M.a.w. op een pagina over bijvoorbeeld MP3-spelers zullen automatisch advertenties voor MP3-spelers verschijnen.
Dit is het aantal conversies per 100 bezoekers. Heb je bijvoorbeeld gemiddeld 1 sale per 100 bezoekers, dan is het conversiepercentage = 1%
De kost per acquisitie. Het woord acquisitie betekent letterlijk het verkrijgen van iets. Meestal is dit een conversie op je website, zoals een verkoop, een inschrijving op je nieuwsbrief, enz.
De kost per duizend vertoningen van een advertentie.
Onder Deep Linking verstaat men het linken naar specifieke pagina’s op een website, behalve de Homepagina.
Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De inhoud ervan is niet zichtbaar voor de gebruikers maar wel voor de zoekmachines. De description tag wordt gebruikt om een korte beschrijving van de webpagina mee te geven.
Het promoten van producten of diensten via e-mail.
Dit zijn alle links op een webpagina waarvoor de adverteerder betaalt. Meestal op basis van “Pay per Click”.
HTML is de afkorting van HyperText Markup Language. Het is de basisprogrammeertaal voor webpagina’s.
Keywords zijn de sleutelwoorden, trefwoorden of zoekwoorden die ingegeven worden in de zoekmachines.
Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De inhoud ervan is niet zichtbaar voor de gebruikers maar wel voor de zoekmachines. De keywords tag wordt gebruikt om belangrijke trefwoorden van de webpagina mee te geven.
Een manier van adverteren in de zoekmachines waarbij men een vast bedrag betaalt per duizend vertoningen, ongeacht of er al dan niet op de advertentie geklikt wordt.
De kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt door de zoekmachines gebruikt voor het bepalen van het minimum bod bij Kost Per Klik campagnes. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het minimum bod dat u per klik betaalt.
De kwaliteitsscore is afhankelijk van verschillende factoren zoals: de klikfrequentie van het zoekwoord, de relevantie van de advertentietekst, de prestatiegeschiedenis van het zoekwoord, de relevantie van de landingspagina, en andere factoren.
Leads zijn registraties van potentiële klanten. Voorbeelden zijn o.a. de aanvraag van een offerte, de inschrijving op een gratis nieuwsbrief, de aanvraag van een catalogus.
De Link Popularity of link populariteit van een webpagina of website is een maat voor het aantal externe links dat naar de webpagina of website verwijst. M.a.w. een maat voor het aantal binnenkomende links van andere websites.
Meta tags zijn speciale html-tags die op een webpagina geplaatst worden. Ze zijn onzichtbaar voor de bezoeker maar kunnen wel door de zoekmachines en browsers gelezen worden.
Voorbeelden zijn de Title tag, Description tag, Keywords tag,..
Negatieve keywords of uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden die men in een zoekmachinecampagne kan opgeven en die ervoor zullen zorgen dat uw advertenties niet verschijnen indien één of meerdere negatieve zoekwoorden deel uitmaken van de zoekopdracht. Als u bijvoorbeeld tweedehands auto’s verkoopt dan kan u bijvoorbeeld best de negatieve keywords “nieuw” en “nieuwe” opgeven. Dit zal ervoor zorgen dat uw advertentie niet verschijnt als men op de zoekopdracht “nieuwe auto” zoekt.
De organische of natuurlijke zoekresultaten zijn de ongesponsorde resultaten van een zoekmachine.
‘Geef de gebruiker wat hij zoekt‘. M.a.w. de advertentie moet aansluiten bij de ingegeven zoekwoorden in de zoekmachine en de landingspagina moet aansluiten op de advertentie door de juiste en kwalitatieve content te bieden.
Een goede relevantie zorgt o.a. voor:
- een hogere CTR van de advertentie
- hierdoor is lagere CPC mogelijk, m.a.w. een kleinere kost om te adverteren
- een betere (lagere) bounce rate op de website, de bezoeker zal langer op je website blijven
- hogere conversie ratio
- tevreden gebruikers
De ROAS geeft het rendement van een advertentiecampagne weer. Het is de verhouding van de extra winst / advertentiekost x 100.
Voorbeeld: Als men een extra winst heeft van 2.000 EUR bij een advertentiekost van 1.000 EUR dan is de ROAS = 200%. M.a.w. elke uitgegeven Euro aan advertenties brengt dan 2 Euro winst op.
De ROI geeft het rendement van een investering weer. Het is de verhouding winst / investering x 100.
Voorbeeld: Als men een winst heeft van 2.000 EUR bij een investering van 4.000 EUR dan is de ROI = 50%.
Het gebruik van sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, YouTube, X, TikTok, enz.
Ideaal is ‘viral marketing’ wanneer gebruikers je posts zelf verder gaan verspreiden.
Dit is een zogenaamde “meta tag” die men op elke webpagina kan aanbrengen. De title tag wordt gebruikt om de titel van de webpagina mee te geven.
De inhoud ervan wordt gebruikt door de zoekmachines. De browsers zullen de inhoud van deze tag ook gebruiken als naam van het browservenster en als tekst voor het opslaan van favorieten.
Web Analytics of Website analyse is de studie van de website statistieken. Hieruit kan men zeer veel belangrijke informatie halen voor de zoekmachine- en conversie optimalisatie. Belangrijke gegevens zijn o.a. het aantal bezoekers, de oorsprong van de bezoekers, de gebruikte trefwoorden, de gebruikte browsers en schermresoluties, de bezochte pagina’s, enz..
Een zoekmachine of search engine wordt gebruikt om snel informatie te zoeken op het internet. Men geeft één of meerdere trefwoorden in en de zoekmachine zal relevante websites weergeven. De meest gebruikte zoekmachines is Google.